Παλαιοτέρα, όταν ένας αγάς ήθελε να επισκεφθεί μια απομακρυσμένη περιοχή της επικράτειας του, για να διαπιστώσει το "φρόνημα" των υπηκόων του και το "κλίμα" που επικρατούσε στην περιοχή, ακολουθούσε μια δοκιμασμένη τακτική.
Έστελνε, πριν την επίσκεψη, με ένοπλη ομάδα ένα ζεύγος από τα πασούμια του, τα οποία υπό μορφή τελετής σε ένα δωμάτιο (κατά προτίμηση κοτζαμπάση της περιοχής) όσοι επιθυμούσαν να τον συναντήσουν συγκεντρώνονταν εκεί και γονυπετείς τα ασπάζονταν προς ένδειξη σεβασμού και υποταγής.
Μερικοί εξ αυτών δια να μη λησμονήσει ο αγάς την θεάρεστη πράξη τους, έρριπταν εντέχνως μέσα σε αυτά, χωρίς να θέλουν να γίνουν αντιληπτοί, ένα μικρό χαρτάκι που είχε γραμμένο το όνομα τους.
Ίσως από εδώ να ξεκινά η απαξιωτική φράση «σε έχει γραμμένο στα παλαιά του τα παπούτσια»(ο αγάς), που προφανώς δεχόντουσαν οι προσκηνημένοι όταν ήθελαν να το "παίξουν" επαναστάτες.
Βέβαια το αντικείμενο του ασπασμού δεν ήταν πάντα το ίδιο. Άλλαζε ανάλογα την περίσταση και τα γούστα του αγά. Άλλος έστελνε το μαστίγιό του, άλλος έστελνε τα γκέμια του αλόγου του και πήγαινε λέγοντας.
Το μόνο που δεν άλλαζε ήταν η προθυμία για ασπασμό.
Από τότε τα πράγματα έχουν αλλάξει. (Έχουν περάσει και εκατό χρόνια). Η νοοτροπία όμως σε κάποιους παραμένει ως κληρονομικό χαρακτηριστικό γνώρισμα.
Η «αρωγή» τους σε τυραννικά καθεστώτα είναι συνεπής και συνεχής. Από την τυραννία των Οθωμανών, στη τυραννία των ναζιστών κατακτητών, ως την τυραννία των συνταγματαρχών.
Ο ρόλος τους στη μεταπολίτευση είναι ένα άλλο κεφαλαίο (που δεν έχει ακόμα κλείσει) και θα μας απασχολήσει στο εγγύς μέλλον.
.................
Το γλείψιμο έπεφτε σύγνεφο στον Α. Τσίπρα (στη συνάντηση που είχε με φορείς της Θεσπρωτίας) από παλαιά στελέχη της τοπικής αυτοδιοίκησης του Πασοκ (στελέχη του κώλου, αν κρίνουμε από το πως κατάντησαν το κόμμα.)
Σε ποιο Πασοκ ανήκουν άραγε αυτά τα στελέχη τα οποία απευθυνόμενα στον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης έλεγαν με ραγιαδίστικη δουλοπρέπεια, …Εμείς περιμένουμε να έλθετε στην εξουσία για να λειτουργήσετε τα πράγματα σωστά.
Για τον νέο γραμματέα της νομαρχιακής του Πασοκ στη Θεσπρωτία πεδίον δόξης λαμπρό. Δέχεται στο σημερινό Πασοκ Θεσπρωτίας στελέχη ή μέλη που δηλώνουν δημόσια ότι περιμένουν «καλύτερες μέρες» με κυβέρνηση Τσίπρα;
Άμα «σκεπάσει» (το θέμα) η διαπλοκή έχει φτάσει μέχρι το μεδούλι. Άμα «αντιδράσει», αφήνει ελπίδες ότι κάτι πάει να αλλάξει.
Ο κ. Τσίπρας από την άλλη, έδωσε άμεσα απάντηση στα κάθε λογής λαμογια που ζητούν σανίδα σωτηρίας στο ΣΥΡΙΖΑ. …Η αλλαγή κυβέρνησης δεν θα είναι μία απλή εναλλαγή, όπως αυτή που ξέρατε. Θα είναι αλλαγή καθεστώτος. Το καθεστώς της διαφθοράς, της λαμογιάς, της αδικίας θα αποτελέσει παρελθόν… είπε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ στους φορείς της Θεσπρωτίας.
Σφουγγοκωλάριος:
Στην αρχαία εποχή: τίτλος τιμής. Έμπιστος του βασιλιά, ο οποίος ήταν υπεύθυνος για να σκουπίζει και να καθαρίζει τα οπίσθια του υψηλότατου/-ης.
Στην σημερινή εποχή: υποτιμητικός τίτλος. Εκείνος που καθαρίζει τον πισινό των ισχυρών προσώπων από τις βρομιές που παράγουν, ο γλείφτης, ο χαμερπής, ο κόλακας, το καρφί, το τσιράκι, ο αχυράνθρωπος που εκπροσωπεί τα αφεντικά, το παιδί για όλες τις δουλειές, αλλά μόνον εκείνων που είναι ισχυροί ή πλούσιοι
Συνώνυμα
κωλόπανον (μεσαιωνικό)
Έστελνε, πριν την επίσκεψη, με ένοπλη ομάδα ένα ζεύγος από τα πασούμια του, τα οποία υπό μορφή τελετής σε ένα δωμάτιο (κατά προτίμηση κοτζαμπάση της περιοχής) όσοι επιθυμούσαν να τον συναντήσουν συγκεντρώνονταν εκεί και γονυπετείς τα ασπάζονταν προς ένδειξη σεβασμού και υποταγής.
Μερικοί εξ αυτών δια να μη λησμονήσει ο αγάς την θεάρεστη πράξη τους, έρριπταν εντέχνως μέσα σε αυτά, χωρίς να θέλουν να γίνουν αντιληπτοί, ένα μικρό χαρτάκι που είχε γραμμένο το όνομα τους.
Ίσως από εδώ να ξεκινά η απαξιωτική φράση «σε έχει γραμμένο στα παλαιά του τα παπούτσια»(ο αγάς), που προφανώς δεχόντουσαν οι προσκηνημένοι όταν ήθελαν να το "παίξουν" επαναστάτες.
Βέβαια το αντικείμενο του ασπασμού δεν ήταν πάντα το ίδιο. Άλλαζε ανάλογα την περίσταση και τα γούστα του αγά. Άλλος έστελνε το μαστίγιό του, άλλος έστελνε τα γκέμια του αλόγου του και πήγαινε λέγοντας.
Το μόνο που δεν άλλαζε ήταν η προθυμία για ασπασμό.
Από τότε τα πράγματα έχουν αλλάξει. (Έχουν περάσει και εκατό χρόνια). Η νοοτροπία όμως σε κάποιους παραμένει ως κληρονομικό χαρακτηριστικό γνώρισμα.
Η «αρωγή» τους σε τυραννικά καθεστώτα είναι συνεπής και συνεχής. Από την τυραννία των Οθωμανών, στη τυραννία των ναζιστών κατακτητών, ως την τυραννία των συνταγματαρχών.
Ο ρόλος τους στη μεταπολίτευση είναι ένα άλλο κεφαλαίο (που δεν έχει ακόμα κλείσει) και θα μας απασχολήσει στο εγγύς μέλλον.
.................
Το γλείψιμο έπεφτε σύγνεφο στον Α. Τσίπρα (στη συνάντηση που είχε με φορείς της Θεσπρωτίας) από παλαιά στελέχη της τοπικής αυτοδιοίκησης του Πασοκ (στελέχη του κώλου, αν κρίνουμε από το πως κατάντησαν το κόμμα.)
Σε ποιο Πασοκ ανήκουν άραγε αυτά τα στελέχη τα οποία απευθυνόμενα στον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης έλεγαν με ραγιαδίστικη δουλοπρέπεια, …Εμείς περιμένουμε να έλθετε στην εξουσία για να λειτουργήσετε τα πράγματα σωστά.
Για τον νέο γραμματέα της νομαρχιακής του Πασοκ στη Θεσπρωτία πεδίον δόξης λαμπρό. Δέχεται στο σημερινό Πασοκ Θεσπρωτίας στελέχη ή μέλη που δηλώνουν δημόσια ότι περιμένουν «καλύτερες μέρες» με κυβέρνηση Τσίπρα;
Άμα «σκεπάσει» (το θέμα) η διαπλοκή έχει φτάσει μέχρι το μεδούλι. Άμα «αντιδράσει», αφήνει ελπίδες ότι κάτι πάει να αλλάξει.
Ο κ. Τσίπρας από την άλλη, έδωσε άμεσα απάντηση στα κάθε λογής λαμογια που ζητούν σανίδα σωτηρίας στο ΣΥΡΙΖΑ. …Η αλλαγή κυβέρνησης δεν θα είναι μία απλή εναλλαγή, όπως αυτή που ξέρατε. Θα είναι αλλαγή καθεστώτος. Το καθεστώς της διαφθοράς, της λαμογιάς, της αδικίας θα αποτελέσει παρελθόν… είπε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ στους φορείς της Θεσπρωτίας.
Σφουγγοκωλάριος:
Στην αρχαία εποχή: τίτλος τιμής. Έμπιστος του βασιλιά, ο οποίος ήταν υπεύθυνος για να σκουπίζει και να καθαρίζει τα οπίσθια του υψηλότατου/-ης.
Στην σημερινή εποχή: υποτιμητικός τίτλος. Εκείνος που καθαρίζει τον πισινό των ισχυρών προσώπων από τις βρομιές που παράγουν, ο γλείφτης, ο χαμερπής, ο κόλακας, το καρφί, το τσιράκι, ο αχυράνθρωπος που εκπροσωπεί τα αφεντικά, το παιδί για όλες τις δουλειές, αλλά μόνον εκείνων που είναι ισχυροί ή πλούσιοι
Συνώνυμα
κωλόπανον (μεσαιωνικό)